kavirzist
kavirzist
ترجمه مقالات جهانی محیط زیست

مشکلی که سوزاندن غلاف برنج ایجاد می‌کند میزان زیاد گازکربنیکی است که در هوا پخش می‌کند وبا گسترش میل شدید جهان برای مصرف بتن در ساخت‌وسازها به میزان این آلودگی‌ها افزوده می‌شود. برای تولید هر تن سیمان یک تن گازکربنیک در هوا منتشر می‌شود و صنایع سیمان مسئول انتشار 5 درصد گاز‌های گلخانه‌ای در جهان هستند.

گزارشی که در پی می‌آید نتیجه مطالعاتی است که راجان ومپاتی و گروهی از همکارانش در مورد رفع معایب روش‌های قبل در مورد جلو‌گیری از انتشار گازکربنیک حاصل از سوختن سبوس‌های برنج انجام داده و به نتایج خوبی رسیده‌اند.آنها می‌گویند اگر سبوس برنج را در کوره ریخته و بدون اینکه اکسیژن به آن برسد تا 800درجه سانتی‌گراد حرارت دهیم کربن آن تقریباً از بین می‌رود و ذرات ریز سیلیس خالص به جای می‌ماند. البته این فرایند مقدار کمی گازکربنیک آزاد می‌کند ولی این گاز بی‌اثر است و در طول سال به مزارع شالیزار باز می‌گردد.

به اعتقاد این گروه محقق،  با این روش نه‌تنها خاکستری که تولید می‌شود آلوده‌کننده هوا نیست بلکه مخلوط این خاکستر با سیمان جهت تهیه بتن مصرفی در ساخت آسمانخراش‌ها، سد‌ها، پل‌ها و بناهای عظیم کارایی و دوام بتن را در مقابل مواد شیمیایی و آب و نم چند برابر می‌کند. افزودن حدود 20درصد این نوع خاکستر به جای سیمان به بتن نه تنها از مصرف زیاد سیمان جلوگیری می‌کند بلکه راهی است جهت کاستن از بخشی از گازهای گلخانه‌ای جهان.

ومپاتی که نتیجه تحقیقات تیمش را  به تازگی در کنفرانس مهندسی و تولید مصالح ساختمانی سبز در دانشکده پارک بیان می‌کرد، افزود: محققان ما در حال حاضر با سرعت زیاد مشغول کار کردن و آزمایش جهت تکمیل روش ابداعی خود هستند و اگر این کار با موفقیت همراه باشد در آینده شاهد تحولی عظیم در تولید این صنعت نوپا خواهیم بود.

آنها کوره‌ای را بنا خواهند کرد که ظرفیت تولید 15000تن خاکستر در سال را داراست و در فازهای بعد می‌توانند تمام سبوس‌های تولیدی ایالات متحده را به خاکستر تبدیل کنند. این تولیدات می‌تواند به حدود 1/2 میلیون تن در سال برسد.

ومپاتی همچنین افزود: پتانسیل این کار می‌تواند از این هم فراتر رود مخصوصاً کشور‌های در حال توسعه نظیر چین و هند که از تولید برنج بالایی برخوردارند و صنعت ساخت‌وساز نیز در آنها بالاست می‌توانند از این نوآوری جدید بهره گیرند حتی اگر قیمت فروش هر تن خاکستر سبوس 500 دلار باشد در آینده شاهد ظهور صنعتی با درآمد میلیاردها دلار در جهان خواهیم بود.

 

لینک خبر در روزنامه همشهری

http://www.hamshahrionline.ir/news-85805.aspx

Discovery News

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نوشته شدهشنبه 28 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.